De citit: Lupta cu știrile false

Uncategorized Send feedback »

Matei Martin

(…) Să fie autoreglementarea o soluție? În ultimii ani, Facebook a înregistrat cîteva progrese importante. Acum, platforma de socializare publică informații de bază despre paginile distribuite și accesate, comentariile agresive, xenofobe ori rasiste sînt blocate mai rapid, oamenii politici își pot proteja mai bine paginile de eventuale atacuri, conținuturile dubioase sînt marcate ca atare etc. E, dacă vreți, un început de curățenie. Dar e insuficient. Legislația mai severă și autoreglementarea nu pot contracara propaganda făcută de specialiști și susținută, conștient sau neintenționat, de mii de „răspîndaci“. Doar educația sau alfabetizarea media pot crea consumatori de presă conștienți și cetățeni activi – dar pentru asta e nevoie de un angajament pe termen lung al statelor.

Dilema veche, nr. 830/16-22 ianuarie 2020

dilemaveche.ro

Cultura (în) media

Uncategorized Send feedback »

Daniel Săuca

De Ziua Culturii Naționale (15 ianuarie) aduc în atenția celor interesați și „consumul de produse mass-media tradiționale”, conform datelor Barometrului de consum cultural 2018 (culturadata.ro). Studiul arată că „în spaţiul nonpublic, activitatea cu cea mai ridicată rată de participare este cea corespunzătoare variabilei care măsoară frecvenţa vizionării ştirilor, emisiunilor, filmelor sau serialelor TV: 92 la sută dintre respondenţi au urmărit astfel de programe cel puţin o dată pe săptămână . În acelaşi timp, 76 la sută dintre respondenţi au ascultat radioul şi 69 la sută au ascultat muzică pe diferite dispozitive cu o frecvenţă cel puţin săptămânală”. În cercetarea menționată se mai arată că „celelalte activităţi desfăşurate în spaţiul nonpublic înregistrează procente mult mai mici de persoane care le practică săptămânal: 26 la sută pentru cititul ziarelor în format tipărit, 19 la sută pentru lectura cărţilor, 16 la sută pentru jocurile video şi pentru cititul revistelor în format tipărit şi 10 la sută pentru vizionarea filmelor în format DVD / Blu-ray”. Și totuși: se mai citesc ziare tipărite, reviste tipărite și cărți tipărite. Pe de altă parte, e de văzut în continuare și modul, consistența în care cultura va fi prezentă în mass-media națională și locală. Barometrul citat subliniază și că „profilul celor care utilizează internetul atât în scopuri informative sau de divertisment, cât şi în scopuri educaţionale sau culturale este format cu precădere din persoane cu vârsta cuprinsă între 18 şi 29 de ani şi 30-39 de ani. Astfel, mai bine de jumătate dintre persoanele care folosesc internetul în aceste scopuri sunt tineri cu vârsta sub 39 de ani. În acest context, la nivelul profilului corespunzător practicii de citire a presei online se înregistrează cel mai ridicat procent al persoanelor cu vârsta de peste 50 de ani. De asemenea, aproximativ un sfert dintre persoanele care consumă conţinutul blogurilor sau vlogurilor culturale au vârsta de peste 50 de ani”. Un posibil „trend” pentru anii vin. O concluzie a studiului menționat: „rezultatele pun în evidenţă un grad general redus de participare la activităţi cu caracter cultural. Mai exact, peste jumătate dintre participanţii la studiu nu au luat parte niciodată în ultimul an la o activitate care să implice consumul unor produse sau servicii culturale în spaţiul public”. Asta nu înseamnă că nu au citit, nu au ascultat radio sau nu au vizionat o emisiune tv. Cu alte cuvinte, e posibil să dorim nejustificat o participare mai consistentă la manifestări culturale în spațiul public.  Cultura se manifestă și în/prin mass-media. Cum, poate într-un episod viitor.

Magazin Sălăjean, 15 ianuarie 2020

magazinsalajean.ro

Un editorial fain: La 50 nu la 80

Uncategorized Send feedback »

Nu am realizat multă vreme ce se întâmplă cu noi. Suntem prima generație de jurnaliști liberi. Liberi să asanam jungla, să trăim sălbăticia tranziției pe cont propriu. Într-o țară coruptă, pusă să ne extermine. Mai nemâncați, cu tenișii rupți, cu sufletul gol, prin mizeria post-comunismului. Fără siguranța zilei de mâine, înghețați în viscolul iernii, plouați până la piele sau copți de friptoare vara. Uneori fără bani pentru bateriile din reportofon. Fără bani pentru un taxi sau un sandvich. Cu patroni penali, fără cărți de muncă, asigurări de sănătate sau siguranța unei pensii mai târziu. (…)

Ruxandra HUREZEAN

Transilvania Reporter

http://transilvaniareporter.ro/opinii/la-50-nu-la-80/

De citit: Știrea despre săptămâna de lucru de patru zile a Finlandei e falsă. Informația a ajuns și în presa din România

Uncategorized Send feedback »

Știrea despre săptămâna de lucru de patru zile pe care Finlanda a implementat-o a făcut rapid încojurul lumii. Publicații din toate colțurile au vorbit despre beneficiile programului scurtat finlandez și despre măsurile pe care propriile state ar trebui să le ia, după același model. Din Anglia și până în România, mass-media vorbea despre născocirea Finlandei. Numai că era o știre falsă. (….)

 

mediastandard.ro

Se închide Muzeul Presei din Washington

Uncategorized Send feedback »

Muzeul Newseum, amplasat între Casa Albă şi Capitoliu, a amintit cu mândrie timp de peste 10 ani de importanţa presei într-o democraţie. Închiderea sa, la sfârşitul acestui an, este simbolică pentru un sector al media afectat de dificultăţi financiare şi atacuri ale politicienilor, relatează marţi AFP. Cunoscută pentru colecţia sa de publicaţii de informaţii din întreaga lume şi pentru expoziţiile sale asupra unor evenimente precum cele de la 11 septembrie 2001 sau căderea Zidului Berlinului, instituţia a anunţat la începutul anului 2019 că îşi va vinde clădirea imensă. Situată pe faimoasa Pennsylvania Avenue din Washington, clădirea a fost cedată pentru suma de 372,5 milioane de dolari Universităţii Johns Hopkins. (…)

Agerpres

https://www.agerpres.ro/life/2019/12/24/sua-newseum-muzeul-din-washington-dedicat-presei-isi-inchide-portile--424813

Despre Muzeul Presei din Jimbolia

https://revista22.ro/cultura/cum-s-a-nscut-n-romnia-muzeul-presei

Contact / Help. ©2020 by admin. blog tool / dedicated servers / authors.
Design & icons by N.Design Studio. Skin by Tender Feelings / Skin Faktory.